Träningsåret 2018 – mamovement.se

[Detta inlägg är i samarbete med mamovement och innehåller reklam]

Som alla andra så har jag även träningsmål för 2018

Jag har dock redan tjuvstartat, jag startade med steg ett Mamma hos Mamovements onlineprogram för ca tre veckor sedan och steg ett fokuserar på Rehab och Styrka. Här har jag fått Övningar som hjälper kroppen att återfinna magstödet och att påbörja en uppbyggnad och detta genom 3D träning.

Text från mamovement:

Kroppen

  • Muskler skapar kraft och styrka genom LADDA-EXPLODERA-processen. Ungefär som när man spänner upp ett gummiband för att sedan snärta iväg det. När bandet sträcks ut vill det automatiskt dra ihop sig och skapa kraft = ladda-explodera-processen.
  • Hela kroppen sitter ihop vilket gör att vi måste tänka större områden istället för enstaka muskler
  • Kroppen kan röra sig i 3 rörelseplan;
    raka planet-sidoplanet-rotationsplanet (med andra ord vill vi att alla kroppens system, som tex skelettsystemet och muskelsystemet, ska kunna hantera alla dessa 3 rörelseplan.

Återuppbyggnad av magen & bäckenbotten

  1. Skapa förutsättningar för att alla muskler runt mage och bäckenbotten kan sträckas ut i alla 3 rörelseplan.
  2. Sätta sträck på dessa strukturer med hjälp av olika positioner/rörelser som passar just dig för att skapa ladda-explodera-processen.
  3. Belasta dessa positioner/rörelser, med tex vikt, öka hastighet, öka sträcket för att öka effekten av övningen.

Säkerställa funktion i vardagen

  1. Skapa förutsättningar för att alla muskler som ska jobba vid lyft, vridningar, bärande osv ska kunna ladda-explodera.
  2. Sätta sträck på dessa strukturer med hjälp av olika positioner/rörelser som passar just dig för att skapa ladda-explodera.
  3. Belasta dessa positioner/rörelser, med tex vikt, öka hastighet, öka sträcket för att öka effekten av övningen.
  4. Skapa cirkulation i hela kroppen för att bibehålla funktion trots mycket stillasittande och statiska positioner.

Detta ger en teoretisk grund och till detta har jag fått övningar med textinstruktioner och video. Det var lite knöligt till en början men efter att ha tittat på filmerna och läst instruktionerna så tittade jag bara snabbt på varje film innan övningen för att komma ihåg hur jag ska göra. Perfekt för mig som har minne som en guldfisk och snabbt glömmer hur jag skulle göra.

Jag har ju som ni alla vet 2 barn en på 6 år och en på 6 månader vilket gör att min tid för träning är begränsad och för att inte hitta på en massa ursäkter behöver jag kunna träna hemma. Vilket går alldeles prima med detta program. Snart går jag in i steg två i detta program och det känns som att det kan bli riktigt bra, jag kommer till och med att ta med mig träningen på semester – det har aldrig hänt förut!

Ni kommer kunna se några träningssituationer på min nya kanal på Youtube 😉

Så här kan det se ut när jag tränar hemma.

Leave a Comment

%d bloggare gillar detta: